Projecte Activacció

Activacció és educar amb cinema, és diversitat cultural, és creativitat, i és emoció a través de l’animació.

ACTIVACCIÓ és un projecte intercultural que, a partir de les metodologies de l’educomunicació i el vídeo participatiu, pretén afavorir la vinculació, l’empoderament i el sentit de pertinença d’adolescents nouvinguts amb el seu entorn, contribuint a la seva trajectòria educativa i personal. És un espai alternatiu a l’educació regular que incentiva l’exploració de la imaginació a través del dibuix, les manualitats, la paraula i la poesia.

El projecte té l’objectiu d’activar l’educació al cinema i des del cinema per a la promoció de la diversitat cultural, situant al centre els joves nouvinguts de l’aula d’acollida de l’Institut Verdaguer perquè siguin els protagonistes i se sentin escoltats i valorats treballant i compartint els seus orígens i fent valdre les seves múltiples identitats.

 

 

 

ELS RESULTATS

PROJECCIONS

STUDENTFILMS (DOCSBARCELONA)

Student Films és una mostra de cinema que projecta documentals realitzats per estudiants d’escoles i instituts en un marc escolar i d’aprenentatge. Es promou per Nextus, un projecte educatiu del Festival DocsBarcelona. La peça “I tu, què vols?” va rebre una Menció Especial.

Saber-ne més

FAMÍLIES

L’Institut Verdaguer va organitzar una jornada per a compartir amb les famílies tota la feina feta durant el curs on els nois i nois de l’Aula d’Acollida van poder presentar el projecte i els vídeos resultants amb els seus pares, mares, germans, germanes, avis i àvies.

LA GRAN PANTALLA

La secció de “Vídeos participatius” de La GRAN pantalla, el Festival Internacional de Cinema de les Persones Grans de Barcelona acull Activacció com un dels projectes que val la pena compartir, pel seu caràcter participatiu en la creació. Es projecta a la sala gran dels Cinemes Girona, abans de la pel·lícula Calendar Girls

Saber-ne més

TALLERS DE SENSIBILITZACIÓ (LMC SARRIÀ)

La peça resultat s’utilitzarà per a promocionar la diversitat cultural a altres escoles, barris i contextos diferents de la ciutat, dins el marc del projecte “La Mirada Crítica”.

Es projectarà a diferents tallers de sensibilització intercultural que elParlante realitza a diferents instituts del districte de Sarrià-Sant Gervasi.  Aquests centres escolars tenen una petita part de població migrada i realitats molt diferents que les que viuen a l’aula d’acollida de l’Institut Verdaguer.  Per aquest motiu, considerem que l’intercanvi d’imatges i diàlegs que es generin a partir de la peça seran enriquidors per a tots dos grups.

EL PROJECTE

OBJECTIUS

  1. Enfortir el sentit de pertinença i vinculació amb l’escola i el barri, així com l’empoderament dels adolescents nouvinguts.
  2. Propiciar un espai de diàleg intercultural i intergeneracional a l’institut, el barri i la ciutat. Convidar la comunitat educativa a participar del seu procés d’acollida.
  3. Generar un espai de cocreació, comunicació, participació i interacció positiva i de qualitat entre els joves i el seu entorn, els que els permeti construir a partir de les seves històries personals i les seves pròpies fortaleses.
  4. Afavorir el desenvolupament de competències cognitives, emocionals i relacionals entre els/les participants, incidint en el seu itinerari educatiu i personal.
  5. Estimular l’aprenentatge i posada en pràctica de l’ús del català.
  6. Prevenir situacions d’assetjament i/o abandonament escolar, actualment amb unes xifres del 16% a Catalunya en general i més del 30% entre població d’origen migrat.
  7. Generar espais de sensibilització i socialització intergeneracionals i interculturals amb els productes finals entre persones grans de la ciutat i joves d’altres instituts.

JUSTIFICACIÓ

El procés artístic d’ACTIVACCIÓ és també un procés d’acompanyament.

La migració constitueix una transició vital que pot incidir negativament en les trajectòries educatives dels infants i que pot implicar una major vulnerabilitat quan es dona en edats avançades de l’adolescència, en situacions on la separació amb els referents parentals ha estat perllongada. En moltes ocasions, el projecte migratori tendeix a ser dels progenitors i, per tant, és una situació a la qual s’han d’adaptar els fills i filles. El dol migratori es converteix en un trànsit que pot estar acompanyat de sentiment de xoc cultural i rebuig cap als nous escenaris que se’ls presenten.

En aquest sentit, el projecte actua també com una iniciativa dins l’aula d’acollida per evitar situacions de major exclusió social que, traduïdes en l’àmbit educatiu, puguin conduir al fracàs i l’abandonament escolar prematur. Considerem clau introduir noves metodologies de treball provinents de l’art i la cultura, innovant en eines pedagògiques complementàries que siguin més participatives i emocionals. El repte és el de connectar amb aquelles persones amb major desmotivació davant del nou entorn a través de generar espais de cocreació, la recreació de les pròpies narratives, i el reconeixement de les seves competències i fortaleses per connectar-les amb el que poden estar vivint en l’actualitat i el que es projecten ser i fer.

El projecte està vinculat a una sèrie de reflexions i debats que hem dut a terme amb altres professionals de la comunicació i les arts comunitàries en la Formació en Educomunicació. Art, cultura i acció comunitària.

ANTECEDENTS: PROJECTE SINCRONITZA’T

El projecte SINCRONITZA’T neix el 2018 amb la intenció de ser un espai de cocreació audiovisual que permetia entrar dins les aules i compartir informació, reflexionar, expressar-se, deliberar i arribar a consensos sobre els valors que aporta la diversitat cultural a les nostres escoles, barris i altres contextos.

Durant cinc edicions ens hem endinsat en diferents aules d’acollida amb grups de nois i nois de diferents edats, cultures, que parlen diversos idiomes i nascuts a múltiples parts del món, i hem creat espais d’apoderament, aprenentatge i pràctica de la llengua catalana a través de l’audiovisual.

ACTIVACCIÓ vol ser un pas més, anar més enllà. Amb la col·laboració de PDA Films impulsem la trajectòria i l’arrelament dels últims anys del projecte Sincronitza’t a l’Institut Verdaguer de Barcelona i apostem per crear un contingut més professional, de més qualitat

Sincronitza’t és un projecte per a la cocreació i la participació, que recolzant-se en les metodologies del vídeo participatiu, les tecnologies de la informació i comunicació i el teatre social, pretenen afavorir la vinculació, l’apoderament i el sentit de pertinença d’adolescents nouvinguts, o en procés d’arrelament, al seu nou entorn, contribuent a la trajectòria educativa i personal.

Sincronitza’t

Veure tots el making of

L'AULA D'ACOLLIDA DE L'INSTITUT VERDAGUER

ALUMNES

Ashley Arroyo
Lucía Bastos
Alexandra Garcia
Fabiana García
Lara Marin
Kaua Mendes
Juanjo Prentice
Yamile Quispe
Elvia Yaguana
David Beltran
Rodrigo García
Tokmagambet Magaviya
Sebastián Pianda
Youmna Sheiroui
QiaoKang Chen
Hanan Abdul
Ammar Aslam
Isaías Barroso
Fatima Arooj
Gabriel Ilagan
Tomiris Kilimova
Vanessa Martínez
Hifza Naveed
Juan José Rodríguez
Manan Abdul
Aya Lagmouch
Hemangi Mahera
Jainit Mahera
Liza Nosacheva
Rian Muhammad

 

PROFESSORES

Paola Acuña
Míriam Aguirre
Laia Martí

Un projecte de:

En col·laboració amb:

Amb el suport de: