El projecte ACTIVACCIÓ ha esdevingut una evolució de SINCRONITZA’T, que va comptar amb 5 edicions. Es tracta d’un espai de cocreació audiovisual que ha permès crear, dins de l’aula d’acollida de l’Institut Verdaguer, amb la col·laboració de Petits Dibuixos Animats, un curtmetratge animat participatiu. Neix de les inquietuds, reflexions i experiències de l’alumnat, a la vegada que es converteix en un espai d’aprenentatge i pràctica de la llengua catalana.
El seu objectiu és activar l’educació al cinema i des del cinema per a la promoció de la diversitat cultural, situant al centre els joves nouvinguts, perquè siguin els protagonistes i se sentin escoltats i valorats, tot treballant i compartint els seus orígens i fent valdre les seves múltiples identitats.
A partir de metodologies de l’educomunicació i el vídeo participatiu, pretén afavorir la vinculació, l’apoderament i el sentiment de pertinença. Es tracta d’un espai alternatiu a l’educació regular, que incentiva l’exploració de la imaginació a través del dibuix, les manualitats, la paraula i la poesia.
El projecte encara continua…
L’Institut Verdaguer va organitzar una jornada per a compartir amb les famílies tota la feina feta durant el curs on els nois i noies de l’aula d’acollida van presentar el projecte i els vídeos resultants amb els seus pares, mares, germans, germanes, avis i àvies.
La secció de vídeos participatius de La GRAN pantalla, Festival Internacional de Cinema de les Persones Grans de Barcelona, va acollir el resultat del projecte, el curtmetratge El gasoliner recitador.
La peça també s’utilitzarà per a promocionar la diversitat cultural a altres escoles, barris i contextos diferents de la ciutat, dins del marc del projecte La mirada crítica. Es farà una trobada al Centre Cívic Fort Pienc entre l’alumnat de l’Institut Verdaguer (Ciutat Vella) i l’Institut Costa i Llobera (Sarrià-Sant Gervasi), ja que tenen realitats molt diferents i l’intercanvi d’imatges i diàleg pot ser enriquidor per als dos grups.