EDUCOMUNICACIÓN, 20 DIÁLOGOS TEÓRICO-PRÁCTICOS (INCLÒS A LA FORMACIÓ)
Alfredo Cohen Montoya
Aquest llibre està compost per 20 diàlegs per somiar i aprendre, per compartir experiències, tradicions i emocions; per a la construcció de sentit i comunitat. Un metadiàleg que busca generar coneixement aplicat a multitud d’escenaris diferents tant al Nord com al Sud global. Diàlegs des de l’acadèmia i des del terreny.
A la primera part del llibre parlem amb experts i expertes sobre comunicació mediàtica i educació dialògica, sobre els orígens i l’evolució de l’educomunicació. Es va tractar de comprendre que tota acció educativa és també comunicativa, alhora que vinculem aquestes idees amb la perspectiva interseccional i la participació comunitària.
A la segona part intentem connectar les definicions conceptuals amb les pràctiques, aprofundint sobre els projectes, compartint les seves dificultats, explicant les transformacions succeïdes i les metodologies implementades amb les comunitats beneficiàries. Experiències molt diverses, des de llibres col·laboratius escrits per persones migrades, fins a projectes comunitaris realitzats a la selva, passant per programes de televisió sobre diversitat sexual. Propostes basades en el cinema, la ràdio o el teatre per treballar amb joves, amb persones grans o comunitats de minories específiques. Iniciatives que tenen en compte el teòric, però que sobretot, construeixen teoria des del fer quotidià.
Aquesta sèrie de converses constitueixen una nova oportunitat per entendre l’educació com un instrument permanent de transformació social: creatiu, emocional, participatiu i popular, centrat en la persona i el procés. Així com per apropar-nos a accions comunicatives revolucionàries: ètiques, responsables, solidàries, optimistes i compromeses amb l’apoderament.
20 diàlegs per proposar una educació que és comunicació i viceversa: una educomunicació que és ciutadania activa, trobada i llibertat.