CONVIDATS/ES A DIALOGAR
Alfredo cohen
elParlante
L’Alfredo, director d’aquesta formació, és el conductor dels diferents diàlegs.
Diàlegs des de la teoria
JAIR VEGA - Universidad del Norte
L’educomunicació com a espai per a l’apoderament
Amb en Jair parlem de la comunicació com a procés, sobre els orígens teòrics de l’educomunicació i les possibilitats d’aquesta per al desenvolupament de ciutadania i especialment de salut pública i comunitària en temps pandèmics.
ÁNGEL BARBAS - Universidad Nacional de Educación a Distancia
L´educomunicació té una funció transformadora
L’Àngel, en la seva xerrada, ens ajuda a definir l’educomunicació i ens convida a tornar a pensar-la tant en l’àmbit formal com en les dinàmiques que desenvolupen els moviments socials en entorns presencials i virtuals.
JOAN FERRÉS I PRATS - Doctor en Ciències de la Informació
Sense emoció, no hi ha educomunicació
En el diàleg amb en Joan, comprendrem millor la importància de les emocions en les relacions i tensions entre el món educatiu i comunicatiu. Analitzant els reptes que plantegen les realitats actuals per a les escoles i mestres.
MANUEL CHAPARRO - Universidad de Málaga
Educomunicació contra la desinformació
Amb en Manuel dialoguem sobre la crisi eco-social que travessa la humanitat i el paper que estan jugant els mitjans d’informació massiva, així com el paper que ha d’assumir la comunicació més alternativa i específicament l’educomunicació.
MÒNICA FIGUERAS - Universitat Pompeu Fabra
Joventut, imaginaris i educomunicació
Amb la Mònica parlarem sobre la imatge dels i les joves en els mitjans, sobre el significat que elles i ells atorguen al consum mediàtic i sobre com, des de la universitat, es concep i s’investiga sobre la relació entre educació, comunicació i participació.
ANDREA LAFAURIE - Universidad del Norte
Comunicació més enllà del que és instrumental
Amb l’Andrea parlem sobre la interactivitat en l’oferta de continguts infantils cross-media en el cas de Super3, sobre les possibilitats de l’educomunicació per al treball amb la infància i sobre la urgència d’incorporar la comunicació a les facultats de pedagogia i educació.
Isabel Lema - RICCAP
Els mitjans comunitaris són espais educomunicatius
Amb la Isabel parlem sobre les pràctiques educomunicatives dels joves, especialment en el tercer sector de la comunicació a Espanya. També vam explorar les relacions necessàries i urgents entre comunicació i medi ambient.
RAFAEL CRESPO - CEAi
L’educomunicació política i comunitària per a la interculturalitat
En la seva entrevista el Rafa ens parla de la necessitat d’incorporar de manera estratègica l’educomunicació en l’acció comunitària i en les polítiques públiques dels nostres municipis.
Carme Mayugo - Teleduca
Educomunicació i la competència comunicativa
Amb la Carme intentem concretar de què parlem i de què no quan parlem d’educomunicació, així com d’on ve i per a què serveix la comunicació comunitària.
Judith Muñoz - Doctora en Sociologia
Educomunicació i Justícia Global
Amb la Judith aclarim conceptes mentre parlem de les relacions entre educomunicació, educació per al desenvolupament, ecofeminisme i justícia global.
Omar Rincón - Universidad de los Andes
La millor educomunicació ha d’arribar
Amb l’Omar parlem de la millor educomunicació, la que està per venir.
Alejandro Barranquero - Doctor en Periodisme
Educomunicació, acadèmia i mitjans comunitaris
Amb l’Alejandro parlem sobre les perspectives acadèmiques de l’educació-comunicació. Traçant mapes conceptuals de l’educació mediàtica a la comunicació comunitària.
Liliana Arroyo - Doctor en Sociologia i investigadora a ESADE
Educomunicació per a la transformació digital
Com pot ajudar l’educomunicació a la transformació digital? Amb la Liliana parlem sobre la transformació digital, sobre la rapidesa amb què es transforma la tecnologia. Com afecta la bretxa digital a les persones grans i la privacitat a les xarxes socials i a internet.
Gabriel Kaplún - Comunicador i professor
La comunicació alternativa, popular i comunitària
Gabriel Kaplún és comunicador, máster en Educació i doctor en Estudis Culturals Llatinoamericans. Docent i investigador de la Universitat de la República (Uruguai). Va ser director de la llicenciatura i de l’Institut de Comunicació (2008-2015) i president de l’Associació Llatinoamericana d’Investigadors de la Comunicació. Actualment, coordina el Grup de recerca AlterMedia (Alternatives Mediàtiques) i l’Observatori de les Professions de la Comunicació.
Amb el Gabriel parlem d’un gran referent de l’educomunicació, el seu pare: Mario Kaplún, també sobre què és el comunicador popular i la figura de la universitat amb relació als nous comunicadors.
Diàlegs des del terreny
CAROLINA ASTUDILLO - QSL
Educomunciació interseccional i psicologia social
Amb la Carol parlem de les aportacions que pot fer l’educomunicació a projectes d’intervenció amb perspectiva interseccional, tant en iniciatives comunitàries com en les polítiques públiques.
Leticia Pimpan - elParlante
La cohesió social a l’educomunicació
En la seva entrevista, la Leticia ens explica com cohesionar grups diversos per emprendre un projecte de cocreació. Exposa èxits i dificultats en la coordinació de diverses iniciatives amb joves i gent gran.
FLORENCIA BRIZUELA - PhD en Dret i Ciències Polítiques
Interseccionalitat i educomunicació a les aules de classe
La Flor ens parla de les interseccions entre educomunicació, interculturalitat i gènere, així com les trobades crítiques entre l’acadèmia, la intervenció social i els activismes. Ens ensenya a més projectes realitzats en l’educació formal.
MARÍA RÍOS - En Palabras
Educomunicació i cocreació literària
En la conversa amb la María vam parlar de la possibilitat de la literatura i l’edició col·laborativa en la creació de ciutadanies actives.
AÏDA TORRENT - Camille Zonca
Joves, sexualitat i nous formats audiovisuals
En la seva entrevista, l’Aïda reflexiona sobre Oh My Goig, programa de televisió juvenil realitzat per Betevé durant 4 temporades i que, amb metodologies participatives, permet crear un espai de confiança perquè joves diversos expressin les seves emocions i es qüestionin mites i estereotips sobre la diversitat de gènere i la sexualitat.
PATRICIA RENDÓN - Vokaribe
La ràdio comunitària com a espai d’educomunicació
Amb la Patricia parlem sobre Vokaribe, una ràdio comunitària amb més de 20 anys de tradició treballant l’educació, la comunicació i l’apoderament de les comunitats des del sentit glocal.
SILVIA CEPERO - Càmeres i Acció
El vídeo participatiu per a la transformació social
Amb la Silvia hem parlat de la creació de documentals participatius, del que pot aportar el treball de processos i del potencial de la imatge per apropar-nos a temàtiques socials complexes.
ALIRIO GONZALEZ - Escuela Audiovisual Infantil de Belén de los Andaquíes
Educomunicació, ciutadania i naturalesa
Amb l’Alirio parlem de comunicació, pau i territori, de les possibilitats de l’educomunicació de base, participativa i comunitària, per a la reconstrucció del teixit social i la reconnexió amb la natura.
MARTA JUNCO - Teleduca
Educomunicació a l’educació formal
Amb la Marta parlem dels diferents projectes en què està involucrada i especialment de l’Escoleta de Cinema i sobre cultura comunitària en aquests temps pandèmics.
VERÓNICA BOGGIO - Dinamo
Etnografia i educomunicació amb comunitats indígenes
La Verónica ens explica els projectes que ha realitzat amb indígenes a l’Amazones peruà i els paisatges sonors realitzats durant el confinament per la crisi de la Covid-19, entre d’altres.
JOEL ÁLVAREZ - Especialista en teatre comunitari
El teatre comunitari com a eina educomunicativa
A partir de reflexions sobre els seus propis treballs, el Joel ens presenta el teatre comunitari com a estratègia educomunicativa.
ALEJANDRO ÁNGEL - #NarrarElFuturo
La innovació audiovisual al servei de l’educomunicació
A partir d’una anàlisi crítica sobre la innovació tecnològica en audiovisual, l’Alejandro ens fa reflexionar sobre com tots/es estem cridats/des a experimentar amb els nous mitjans.
DAYON MOIZ - Comuna Socialista Altos de Lídice
Educomunciació amb nens/es de Venezuela
Amb la Dayon parlem educomunicació amb nens/es fotoperiodistes en la Comuna Socialista Altos de Lídice, de Caracas, Veneçuela.
JOSEP Mª ARAGAY - BASKET BEAT
ARTS COMUNITÀRIES COM A EINES EDUCOMUNICATIVES
Integrador Social, Educador Social i Musicoterapeuta especialitzat en l’ús de les arts. Actualment creador i responsable del projecte Basket Beat amb el que ha treballat amb més de 9000 joves en situació de risc d’exclusió social. Professor de Creativitat a la Universitat de Paris-Est Créteil, així com als Màsters de Musicoteràpia i de Mediació Artística de la UB. Integrant del grup de recerca GIAS en “Llenguatges artístics i acció social” de la Facultat Pere Tarrés, compta amb una àmplia participació en congressos internacionals.
Amb en Josep Mª parlem sobre el seu projecte “Basket Beat” amb la que acompanyen a persones en el seu creixement personal, especialment a aquelles amb menys oportunitats, a través de la creació i aprenentatge musical en grup i amb pilotes de bàsquet.
Roger la Puente - La Interferència
La cocreació audiovisual i l'activisme
Format amb l’especialitat d’Imatge a Belles Arts, des del 2000 és realitzador autònom i ha fet diversos treballs personals i per encàrrec. Ha treballat principalment a Barcelona, i també a altres ciutats, com Montevideo, Caracas, Barranquilla, Hanzhou o Bissau, realitzant documentals i fent de càmera o muntador per a diferents projectes. El 2010 crea la productora “La Interferència”, on fa videoclips, documentals, treballs per a museus, arts escèniques i alguna publicitat. Ha fet treballs de docuficció com Wa-Ha, Ba sai luo na, i Have a nice day, entre altres. Els darrers anys ha treballat en molts tallers de vídeo participatiu per a elParlante, Mobiolak i elMirador Cultural, molts d’ells centrats a l’adolescència i la immigració.
Amb el Roger parlem sobre què és i com es fa el vídeo participatiu, què li ha aportat la cocreació audiovisual a la seva experiència i sobre alguns projectes que ha dut a terme amb elParlante.
MARIA CASTELLVÍ - FESTIVAL RETEENA
PEDAGOGIA audiovisual
Co-directora i programadora del Festival Reteena. Graduada en Comunicació Audiovisual, és investigadora predoctoral i professora del departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, els seus àmbits de recerca són la cultura digital, la pedagogia audiovisual, la joventut i els estudis de gènere. Ha estat coordinadora de l’Acadèmia del Cinema Català i col·labora com a tallerista audiovisual en activitats per a joves amb entitats com l’associació Nadir.
MARIO TORRECILLAS - PDA FILMS
CREATIVITAT AUDIOVISUAL
Guionista de cinema i autor de novel·les gràfiques. Va ser columnista de El Periódico i va col·laborar amb RNE. Ha publicat Santo Cristo (2009), El hijo (2010) i Dream Team (2015). El 2008 va fundar PDA Films (Petits Dibuxos Animats), un projecte que consisteix a passar-ho superbé realitzant pel·lícules d’animació, amb el qual ha guanyat premis en certàmens internacionals.