Els éssers humans tenim greus problemes per estar d’acord en la majoria de temes, però hi ha un que sembla tenir unanimitat: una de les coses que ens preocupa a tots i totes és la salut. No només volem gaudir de bona salut si no que li ho desitgem a les nostres famílies, amics i a la comunitat a la que pertanyem. La majoria de persones prioritzem la salut davant els diners, l’oci, l’amor o el poder.
Com la salut es important per a tots i per a totes, la comunicació sobre la salut hauria de ser rigorosa, pròxima, versàtil, creativa, innovadora i estratègica. Dit això, és important entendre que la comunicació corporativa o institucional – que també fem a elParlante – és legítima per a donar a conèixer informacions i accions importants però podria ser insuficient a l’hora de proposar canvis de conducta. En aquest sentit, l’Educomunicació per a la Ciutadania Activa – que inclou temes de salut – és un procés que succeeix on està la gent, permetent que aquesta gent alci la veu i s’apropiï dels projectes per a enfortir les seves capacitats.
D’aquesta manera, l’Educomunicació per a la Salut – entesa com una part de la Ciutadania Activa – buscarà incidir, persuadir, motivar, mobilitzar, recrear, empoderar, reconèixer, canviar, sensibilitzar, formar, etc. a les ciutadanes i els ciutadans per a tenir instruments que dirigeixin les seves vides cap a entorn saludables. La salut necessita comunicació i educació des de l’inici de la vida fins els últims dies, a més d’una especial atenció durant la infància i la joventut. Per aconseguir amb èxits aquests objectius cal implicar l’entorn familiar, comunitari i laboral.
La salut és una construcció social i comunitària. No es tracta només de coneixements, si no també d’hàbits. No es tracta només de conèixer la piràmide alimentària, com posar-se un preservatiu o que les drogues són molt perjudicials. Es tracta, més aviat, de crear les condicions per a que les persones parlin sobre allò que els afecta i buscar maneres de transformar falses creences en pràctiques concretes que revertin positivament en la salut física i mental. Així, l’Educomunicació per a la Salut requereix entendre a la gent, a les seves creences i valors, les normes socials i culturals que condicionen la seva vida. A més a més s’hauria de establir un diàleg amb les comunitats per veure com ells identifiquen els problemes, proposen solucions i actuen per a resoldre’ls.
D’aquesta manera, l’Educomunicació per a la Salut no serà més que la promoció d’estils de vida saludables i de l’autocura. Des d’elParlante ja fa anys que treballem aquest camp. Alguns dels projectes han estat:
- Ravalead@s: Alcohol Guai, una sèrie d’anti-spots audiovisuals construïts de manera participativa amb un grup de joves del barri del Raval, per a desmuntar mites sobre suposades avantatges del consum d’alcohol.
2. Ciutat Esperança: Un vídeo participatiu sobre l’embaràs no planificat i un altre sobre la violència entre iguals a l’escola. Cada projecte ha estat socialitzat pels propis joves participants en escoles de Ciutat Meridiana, acompanyats d’una guia pedagògica dissenyada amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Us deixem el primer vídeo del projecte, guanyador d’un premi del jurat del BcnZoom festival.
3. Ñañ@s: Una sèrie de tres vídeos participatius realitzats amb les comunitats de Bella Maria, Chaquizcha i Guara (Sud d’Equador) per a fomentar el diàleg sobre el desenvolupament sostenible de les seves comunitats en el marc d’un projecte per combatre la malaltia del “chagas”; una iniciativa realitzada amb l’Instituto de Enfermedades Tropicales de la Universitat d’Ohio.